Boendeinfo

Tiomånaderskontrakt

Du som bor på Birkagatan 8a eller 8c måste flytta ut ur din lägenhet över sommaren.

10 juni ska lägenheten vara tömd på privata saker och städad. Tillhörande förråd står till förfogande året runt men under sommaren är det inte möjligt att tillträda det. Förrådet ska vara låst samt märkt med namn och lägenhetsnummer.

När lägenheten är ordentligt städad, enligt städlistan nedan, kontakta oss för besiktning minst en vecka i förväg så att vi kan träffas. Du måste närvara vid besiktningen. Du som flyttar ut för gott återfår din deposition om städningen är godkänd.

För juni och augusti betalas 1/3 av hyran.

Vi räknar med att du som inte sagt upp ditt kontrakt, kommer tillbaka till hösten.

20 augusti kl 15.00 får du åter tillgång till lägenheten. Maila oss innan du kommer tillbaka till hösten för att få information om nycklar och ny kod.

Flyttstädning

Städning av lägenheten inför flytt innebär att du ska:

  • Putsa alla fönster, invändigt och utvändigt.
  • Torka av dörrar, dörrfoder, väggar, skåp, garderober, in och utvändigt. Kom ihåg att torka över skåp.
  • Rengöra ventilationsventiler.
  • Rengöra mikro/ugn.
  • Frosta av och torka ur kylskåpet och frysfacket. Lämna kylskåpet med strömmen på.
  • Spis, diskbänk, kakel rengöres, gärna med tvålull eller skurwim.
  • Allt kakel i badrummet samt duschkabinen rengöres med avkalkningsmedel. Duschdrapperiet tvättas med ca 1 dl klorin i tvättmaskin.
  • Golvsil i dusch och propp i tvättställ tas upp och rengöres. Om det är svårt att få tillbaka golvsilen, lägg den rengjord bredvid.
  • Toalett, tvättställ, skåp och övrigt i badrummet rengöres.
  • Alla möbler torkas.
  • Sängkläder tvättas.
  • Alla golv dammsuges och torkas, glöm inte att torka även golvlist och kontakter.
  • Sopa av balkongen om du har en.
  • Har du router som tillhör lägenheten skall användarnamn och lösenord återställas till sitt ursprung.
  • Om du ej kommer tillbaka till hösten, töm och städa förrådet. Inga tomkartonger eller kasserade saker får lämnas kvar.

För ostädad eller dåligt städad lägenhet debiteras timpenning á 500kr/timmen.

Tänk på att avsätta ordentligt med tid för städningen. Det tar oftast längre tid än en tror.

Felanmälan

Behöver något åtgärdas i din lägenhet? Klicka på länken nedan och fyll i formuläret så kontaktar vi dig så snart som möjligt.

Akuta ärenden: Ring vårt journummer 0498-23 35 00 dygnet runt - endast vid mycket akuta ärenden som omfattande vattenläckor, totalstopp eller liknande.

Brådskande (ej akut): Ring vardagar mellan 08.00-16.00. Övrig tid är jourtid och är dyrt - missbruk kan resultera i debiteringar.

Viktig notering: Anmäl läckande kranar eller toalettstolar omedelbart per mail - små läckor kan bli mycket dyra över tid.

Anmäl fel

Move Out Cleaning Checklist

When cleaning the flat ahead of moving out you need to:

  • Clean all the windows, inside and out.

  • Wipe off all doors, door frames, walls, cabinets and wardrobes (inside and out). Remember to also wipe on top of the cabinets and wardrobes.

  • Clean all the ventilations. If you can't get them back on – leave them cleaned on the counter.

  • Clean the oven and the microwave oven.

  • Defrost and clean the fridge and freezer compartment. Leave the fridge with the power turned on.

  • Wipe clean the stove, counter tops, sink and tiles in the kitchen. Preferably clean with wire wool or similar.

  • All tiles in the bathroom and the shower cabinet should be cleaned with descaling. The shower curtain should be cleaned with approximately 1 dl chlorine in the washing machine.

  • The floor drain in the shower and stopper in the sink shall be removed and cleaned. If you can't get them back on – leave them cleaned on the counter or in the sink.

  • Clean the toilet, sink and cabinet in the bathroom.

  • All floors shall be vacuum cleaned and mopped. Also remember to wipe all baseboards and outlets.

  • If you have a balcony it should be swept clean.

  • All other trash such as: furniture, lamps, electronics, clothes and food that you want to throw away should be taken to the recycling centre and are not to be thrown away with other thrash.

  • If you have a router that belongs to the flat its username and password should be reset to the original. The password can be found on the back of the router.

  • Empty and sweep your storage unit clean.

If the flat is uncleaned or cleaned to poor standard we will hire professional cleaners to finish the job and you will be charged 500 SEK per hour.

Please remember to put sufficient amount of time aside to clean your flat. It usually takes longer than expected.

Use the checklist provided and please be thorough.